יום רביעי, 24 באוקטובר 2012

המדד הביו פיזיקאלי במהלך לידה – מהו?


ציון ה- BPS או ה-BPP (biophysical profile) מבטא מדדים ביולוגיים להערכת מצבו של העובר ברחם ומשמש אחד הפרמטרים הנמדדים במהלך תביעות רשלנות רפואית בלידה ורשלנות רפואית בהריון לבחינת קיומה של מצוקה עוברית. הציון הניתן על פי מבחן הכולל חמישה משתנים.

ארבעת הראשונים נמדדים באמצעות מכשיר האולטרא סאונד:
  1. תנועות נשימה: אפיזודה אחת לפחות של תנועות נשימה הנמשכת 30 שניות בתוך פרק זמן של 30 דקות תזכה בציון של 2 ובהיעדר תנועות נשימה יינתן הציון 0.
  2. תנועות גוף: ככל שתמצאנה שלוש תנועות משמעותיות של הגוף והגפיים בתוך 30 דקות יינתן הציון 2, ובהיעדר תנועות יינתן הציון 0.
  3. טונוס: לפחות תנועה אחת של יישור וכיפוף יד או רגל תזכה בציון 2. בהיעדרה יינתן הציון 0.
  4. כמות מי שפיר: כיס מים בקוטר של 1 ס"מ (ולפי מקור אחר: 2 ס"מ) יזכה בציון 2. בהיעדר כיס מים בעומק זה – 0.
  5. מבחן NST (חיבור למוניטור): שתי האצות בתוך 40 דקות – ציון 2. בהיעדרן – ציון 0.
הציון המרבי של המדד הביו פיזיקאלי יהיה 10, והמזערי – 0.
 
הבדיקות אורכות בממוצע כ- 30 עד 60 דקות.
 
ראה: ת"א 832-05 פלונית ואח' נ' מדינת ישראל-משרד הבריאות שם נדחתה תביעה שאחת מטענות התובעים התמקדה בכך שלטענת התובעים, הצוות הרפואי שהופקד על הטיפול באם התרשל בכך שלא הפנה את האם לניתוח קיסרי מוקדם יותר, לאור תוצאות בדיקות המדד הביו פיזיקאלי - biophysical score (להלן: BPS) שנערכו לה עם הגעתה לבית החולים, אשר הצביעו, כך נטען, על חשד לסבל עוברי; לאור הניטורים הבלתי תקינים שנצפו לאורך שעות אשפוזה; משום תלונותיה של האם על שאינה חשה בתנועות עובר; ומשום מיעוט מי השפיר שנמדדו ובהיותם מקוניאליים.


עו"ד אילן זריהן


לפניה אישית: http://www.iz-law.com/contact.html



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה