יום שבת, 20 באוקטובר 2012

המוניטור בתביעות רשלנות רפואית בלידה, מהו ייעודו?

המוניטור מתעד את דופק לב העובר ואת קצב ועוצמת הצירים והינו בגדר אמצעי המעקב העיקרי אחר מצב העובר והתפתחות מהלך הלידה.
בעיות במוניטור העוברי העלולות לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בעובר, כגון: שיתוק מוחין על רקע פגיעה בחמצון העוברי, עשויות אף הן להוות עילה לרשלנות רפואית, היה ובעיות אלה לא אובחנו ולא טופלו מבעוד מועד על ידי הצוות הרפואי המיילד. 


להלן המרכיבים השונים אותם ניתן להעריך באמצעות המוניטור והנותנים אינדקציה לגבי מצב העובר והתפתחות מהלך הלידה ואותם ראוי לבחון, בין שאר הפרמטרים, במהלך בחינה של עילת רשלנות רפואית בלידה:
  1. קצב בסיס: כאשר הוא גבוה מ- 160 (טכיקרדיה) או נמוך מ- 120 (ברדיקרדיה) הדבר יכול להצביע על הפרעה בחימצון.
  2. וריאביליות: התרגום המילולי של מונח זה הוא "גיוון" או "שונות". ירידה בוריאביליות היא הסימן הבודד המשמעותי ביותר להפרעה בחימצון העובר. הוריאביליות יכולה להיות קצרת טווח וארוכת טווח: וריאביליות קצרת טווח נמדדת בשינוי בקצב הלב בין פעימה לפעימה. אצל עובר שמצבו תקין יש באופן רגיל שינוי בקצב הלב בטווח שבין 6 ל- 25 כאשר השינוי הינו 5 פעימות לדקה ומטה, הדבר מוגדר כירידה בוריאביליות והוא יכול להצביע על מצוקה עוברית. וריאביליות ארוכת טווח מתייחסת למספר מחזורי השינוי בקצב במשך דקה. הוריאביליות בקצב הלב מעידה על תפקוד תקין של מערכת העצבים האוטונומית הנתונה תחת השפעת המערכת הסימפטטית (הגברת הקצב) והפרא-סימפטטית (הפחתת הקצב). הפחתה בוריאביליות עקב פגיעה בחמצון מעידה על חמצת.
  3. האטות: מרכיב נוסף בהערכת תרשים דופק העובר הוא האטות. האטות מאוחרות הן האטות שמופיעות בעקבות צירים, ועלולות להצביע על פגיעה בחמצון העובר. החמצת המתפתחת בעקבות ציר משפיעה ישירות על לב העובר וגורמת להאטה בדופק. יחד עם זאת, האטות מאוחרות יכולות להופיע בעקבות שינויי לחץ דם וללא כל פגיעה בחמצון העוברי. האטות משתנות, שהן האטות המופיעות ללא קשר לצירים יכולות להופיע בעקבות לחץ זמני על חבל הטבור והן נחשבות לכאלו שאינן מצביעות על פגיעה בחמצון, למעט האטות משתנות חמורות (האטה ממושכת ועמוקה) המתמידות זמן רב.
  4. האצות: מדובר בעליה זמנית בדופק לב העובר ל- 15 שניות ב- 15+ פעימות לדקה. ההאצות קשורות לתנועות העובר והן מעידות על תגובה תקינה של העובר. במצב של תשניק ממושך לא תופענה האצות בניטור.
 

עו"ד אילן זריהן
לפניה אישית: http://www.iz-law.com/contact.html


תגובה 1:

  1. הכנסת קישורים בתגובה יגרמו למחיקת התגובה.

    השבמחק